Právne aktuality
Kontrola zo zdravotnej poisťovne – čo je o nej potrebné vedieť?
18. 10. 2023
Zdravotné poisťovne majú zo zákona oprávnenie kontrolovať poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorým uhrádzajú zdravotnú starostlivosť. Kontrolná činnosť je zameraná na účelnosť, efektívnosť a hospodárnosť vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia, rozsah a kvalitu poskytovania zdravotnej starostlivosti a na dodržiavanie zmlúv o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Akým spôsobom však kontroly zdravotné poisťovne vykonávajú? Môžu ju realizovať aj bez predchádzajúceho upozornenia o jej výkone? Odpovede na tieto, ale aj ďalšie otázky, vám poskytneme v najbližších riadkoch.
PRÁVNA ÚPRAVA KONTROLY
Primárnym právnym predpisom, ktorý vymedzuje podmienky pre výkon kontrolnej činnosti zdravotných poisťovní, je zákon o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou (z. č. 581/2004 Z.z.).
Voči komu však vôbec môžu zdravotné poisťovne kontrolu vykonávať? V zmysle zákona č. 581/2004 Z.z. vykonávajú zdravotné poisťovne kontrolu voči (§ 9 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 581/2004 Z.z.):
- poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ktorým poskytujú úhradu za zdravotnú starostlivosť,
- zariadeniam sociálnej pomoci, s ktorými má uzatvorenú zmluvu alebo
- platiteľom poistného.
REALIZÁCIA KONTROLY ZDRAVOTNOU POISŤOVŇOU
Kontrola zo strany zdravotnej poisťovne môže byť vykonávaná aj bez predchádzajúceho oznámenia. To znamená, že u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sa môžu objaviť kedykoľvek bez toho, aby museli na výkon kontroly vopred upozorniť.
Z hľadiska výkonu môže byť kontrola realizovaná (§ 9 ods. 3 zákona č. 581/2004 Z.z.):
- na mieste – kontrola priamo u kontrolovaného subjektu alebo
- na diaľku - vyhodnocovanie informácií o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a platiteľoch poistného obsiahnutých v informačnom systéme zdravotnej poisťovne alebo tvoriacich dokumentáciu zdravotnej poisťovne (zmluvy, účty poistencov, účtovné doklady a pod.) alebo aj vyhodnocovanie elektronických zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke revíznym lekárom a revíznym farmaceutom.
Z hľadiska obsahu kontroly sa zdravotná poisťovňa zameriava na (§ 9 ods. 4 zákona č. 581/2004 Z.z.):
- účelnosť, efektívnosť a hospodárnosť vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia,
- rozsah a kvalitu poskytovania zdravotnej starostlivosti a
- dodržiavanie zmlúv o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
KTO VYKONÁVA KONTROLU V MENE ZDRAVOTNEJ POISŤOVNE?
Z personálneho hľadiska je kontrola zo strany zdravotnej poisťovne vykonávaná (§ 9 ods. 5 zákona č. 581/2004 Z.z.):
- revíznymi lekármi – kontrolujú rozsah a kvalitu poskytnutej ambulantnej/ústavnej zdravotnej starostlivosti, s tým súvisiace účtovné doklady a dokumentáciu a vykazovanie zdravotnej starostlivosti,
- revíznymi farmaceutmi – kontrolujú predpisovanie a výdaj liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín, vykonávajú aj finančnú a kusovú kontrolu liekov/zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín plne/čiastočne uhrádzaných z verejného zdravotného poistenia,
- revíznymi sestrami –kontrolujú rozsah a kvalitu poskytnutej ošetrovateľskej zdravotnej starostlivosti, s tým súvisiace účtovné doklady a dokumentáciu,
- ďalšími osobami poverenými výkonom kontroly (ak sa kontroluje hospodárnosť vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia) – kontrolujú najmä dodržiavanie uzatvorených zmlúv o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, vykonávajú aj finančnú a kusovú kontrolu liekov/zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín plne/čiastočne uhrádzaných z verejného zdravotného poistenia
POVINNOSTI A OPRÁVNENIA PRI VÝKONE KONTROLY
Povinnosti a oprávnenia majú pri výkone kontroly nie len subjekty, ktoré kontrolu vykonávajú, ale samozrejme aj samotné kontrolované subjekty.
V prípade osôb, ktoré kontrolu vykonávajú (revízny lekár/farmaceut/sestra alebo iná osoba poverená výkonom kontroly), platí, že sa musia pri príchode ku kontrolovanému subjektu vždy preukázať (§ 9a ods. 1 zákona č. 581/2004 Z.z.):
- služobným preukazom a
- písomným poverením na výkon kontroly.
Z hľadiska oprávnení sú osoby vykonávajúce kontrolu oprávnené v nevyhnutnom rozsahu:
- vstupovať do objektov, zariadení a prevádzok, na pozemky a do iných priestorov kontrolovaného subjektu, ak bezprostredne súvisia s predmetom kontroly,
- vyžadovať od kontrolovaného subjektu a jeho zamestnancov, aby jej v určenej lehote poskytovali prvopisy dokladov, vyjadrenia a informácie vrátane technických nosičov údajov potrebné na výkon kontroly,
- vyžadovať súčinnosť kontrolovaného subjektu a jeho zamestnancov.
S oprávneniami osôb, ktoré kontrolu vykonávajú, korešponduje povinnosť kontrolovaného subjektu poskytnúť súčinnosť v rozsahu oprávnení vymedzených vyššie (§ 9a ods. 2 zákona č. 581/2004 Z.z.).
Kontrolovaný subjekt však nemá len povinnosti, ale aj oprávnenie, a to najmä oprávnenie podať zdravotnej poisťovni písomné námietky s uvedením dôvodu v prípade, ak má pochybnosti o nezaujatosti niektorej z osôb vykonávajúcich u neho kontrolu (§ 9a ods. 5 zákona č. 581/2004 Z.z.). O podaných námietkach musí poisťovňa zo zákona rozhodnúť do 5 dní od ich doručenia.
ZACHYTENIE VÝSLEDKU KONTROLY
Výsledkom kontroly zo strany zdravotnej poisťovne je protokol o kontrole (prípadne chybový protokol alebo záznam o kontrole), ktorý vždy musí byť zaslaný a doručený kontrolovanému subjektu. Kontrolovaný subjekt má potom s ohľadom na výsledok kontroly možnosť sa brániť, a to podaním námietok v lehote určenej zdravotnou poisťovňou. V protokole o kontrole sa uvedie, čo kontrola zistila, k akému konkrétnemu porušeniu (zákona, zmluvy a pod.) došlo a čo požaduje od kontrolovaného subjektu. V protokole o kontrole upozorní dokonca aj na možnosť uloženia zmluvnej pokuty a vypovedania zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti uzatvorenej s poskytovateľom.
V prípade, ak sa poskytovateľ nezašle námietky k protokolu o kontrole v stanovenej lehote, kontrola sa považuje za ukončenú. Ak kontrolovaný subjekt zašle svoje námietky v stanovenej lehote, tie sa budú prerokovávať a výsledok prerokovania bude zápisnica o prerokovaní námietok.
Prerokovanie námietok môže prebiehať:
- osobne za osobnej účasti kontrolovaného subjektu. V danom prípade je kontrola ukončená podpísaním zápisnice o prerokovaní alebo odmietnutím jej podpísania
- písomne bez osobnej účasti kontrolovaného subjektu. V danom prípade je kontrola ukončená deň po doručení zápisnice o prerokovaní alebo odmietnutí prevzatia zásielky, resp. dňom vrátenia sa zásielky zdravotnej poisťovni ako neprevzatej.
V prípade nepriaznivého výsledku aj po prerokovaní námietok sa môže kontrolovaný subjekt (poskytovateľ zdravotnej starostlivosti) obrátiť so žalobou na súd.
ODPORÚČANIA NA ZÁVER
V prípade kontroly zo zdravotnej poisťovne odporúčame vždy konať rozvážne a neunáhliť sa vo svojich vyjadreniach a vysvetleniach. Najlepšie je vždy sa poradiť a v prípade podávania námietok proti protokolu o kontrole sa obrátiť priamo na právnika, ktorý má skúsenosti v danej oblasti.
Autori: Mgr. Lenka Kavarniková, JUDr. Tomáš Husovský – h&h PARTNERS, advokátska kancelária s.r.o., www.medipravnik.sk